Wszystko, co chcesz wiedzieć na temat wideokonferencji

Jeśli jeszcze zastanawiacie się, czy warto w Waszej firmie wprowadzić rozwiązania wideokonferencyjne, zapraszamy do przeczytania poniższego artykułu, rozwiejemy Wasze wątpliwości!

Definicja

Według definicji, wideokonferencja jest interaktywną komunikacją multimedialną, realizowaną zazwyczaj za pomocą komputerów, polegającą na przesyłaniu z dużą prędkością obrazu oraz dźwięku w czasie rzeczywistym pomiędzy odległymi lokalizacjami. Jest to sposób komunikacji, który umożliwia swobodną rozmowę w czasie rzeczywistym bez konieczności podejmowania czasochłonnych oraz kosztownych wyjazdów zagranicznych.

Rys historyczny

Wraz z rozwojem telefonii analogowej zaistniał pomysł na widoetelefonię, dającą możliwość słyszenia oraz widzenia współuczestnika na drugim końcu kabla.

Pierwsza wideokonferencja odbyła się w 1930r. w Nowym Jorku między dwoma oddziałami firmy AT&T. Polegała na synchronicznym przesyłaniu obrazu oraz dźwięku przy zastosowaniu mikrofonów oraz kamer. Na początku lat 90. XX wieku pojawiły się pierwsze zestawy wideokonferencyjne typu desktop, czyli wykorzystujące komputer osobisty jako terminal. Konieczna była wtedy dodatkowa karta, która odpowiadała za kompresję i dekompresję obrazu oraz dźwięku. Szybki rozwój branży komputerowej sprawił że, obecnie każdy komputer osobisty może być wykorzystywany jako terminal wideokonferencyjny, posiada bowiem głośniki, słuchawki, czy mikrofon, ale także w kamerę. Wszystkie te urządzenia pozwalają na przeprowadzenie wideokonferencji internetowych.

Nowoczesna technologia

Szybki rozwój branży telekomunikacyjnej zapewnia prawie nieograniczony dostęp najnowszej technologii dla każdego, w dowolnym miejscu na świecie. Za pomocą nowoczesnych systemów wideokonferencyjnych możemy korzystać z dobrodziejstw wideo spotkań w najlepszej jakości dźwięku i obrazu a także z wielu funkcjonalności, jakie te systemy oferują.

Dlaczego warto?

  • ograniczenie kosztów podróży służbowych

  • krótsze i bardziej efektywne spotkania

  • większe zaangażowanie uczestników, w porównaniu do tradycyjnych telekonferencji lub komunikacji mailowej

  • lepsza współpraca przy podejmowaniu decyzji

  • szybsza aranżacja spotkań

  • przyspieszenie przepływu informacji, a także realizacji wspólnych zadań oraz projektów

  • zapewniony kontakt wizualny uczestników

Zastosowanie w praktyce

  • spotkania handlowe

  • kontakt z kontrahentami

  • możliwość dzielenia się specjalistyczną wiedzą, np. w przypadku lekarzy, wykładowców itd.

  • organizacja szkoleń

  • rekrutacja pracowników

Źródło: mfiles.pl, hbrp.pl